Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Anabilim dalı İngilizce Öğretmenliği Bölümü öğretim üyelerinden Dr. Öğretim Üyesi Hasret Saygı’nın, Rabia İzgi ile yazarı oldukları “Türkiye’deki Suriyeli Öğrenciler ve Arapça: Dil Politikaları, İnformel Destek Eğitimleri ve Dilsel Kimlik Arayışları” adlı makale Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi’nde yayımlanmıştır.
Makale yazarlarından Rabia İzgi, 2024 senesinde Dr. Öğr. Üyesi Hasret Saygı’nın ana tez danışmanlığında İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Arap Dili Eğitimi programında yüksek lisans programını başarıyla tamamlamıştır. Mezunumuzla gurur duyuyor, akademik yolculuğunda kendisine başarılar diliyoruz.
Makalenin tam metnine aşağıdaki bağlantı aracılığıyla ulaşılabilir:
https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/92301/1566229
----
Öz
Bu çalışma, Türkiye’deki imam hatip liselerinde öğrenim gören öğrencilerin Arapçaya yönelik tutumlarını ve Arapça ile kurdukları ilişkinin toplumsal, kültürel ve kimliksel boyutları incelemektedir. Araştırma, Arapçanın algılanma biçimlerini ve bu algının Türkiye’deki ve geçmişteki Arapça dil politikalarıyla olan ilişkisini sorgulamakta, mülteci karşıtlığı ve kimlik tartışmalarının Arapça ile olan ilişkilenimlerine yansımasını analiz etmektedir. Bu araştırma, karma bir yöntemle gerçekleştirilmiş olup 67 katılımcıya uygulanan Arapçaya yönelik tutum ölçeği ile elde edilen verilerin yanı sıra, en düşük tutum puanına sahip olan öğrencilerle gerçekleştirilen bireysel ve odak grubu görüşmelerinin detaylı söylem analizlerini içermektedir. Verilerin analizi, öğrencilerin Arapçaya yönelik ortaya çıkan olumsuz tutumlarının yalnızca Suriyeli mültecilere yönelik göç karşıtlığı ile sınırlı kalmadığını, aynı zamanda milliyetçi söylemler ve Batı’ya entegre olma arzusuyla da yakından bağlantılı olduğunu göstermiştir. Öğrenciler, Arap kültürüyle ilişkilendirilmekten kaçınırken, Batı dillerine, özellikle de İngilizceye olan ilgilerini dile getirmişlerdir. Bu nedenle, bu araştırma, öğrencilerin Arapçaya yönelik olumsuz tutumlarının yalnızca bireysel tercihlere değil, dilin günümüzde taşıdığı toplumsal ve siyasi çağrışımlara da dayandığını ortaya koymuştur. Bu bağlamda, Arapçaya yönelik tutumları şekillendiren sosyopolitik faktörler dikkate alınarak Arap dili planlama ve politikalarının toplumdilbilimsel hassasiyetlerle eleştirel ve eşitlikçi bir içerik ile yeniden yapılandırılması gerektiği vurgulanmaktadır.